Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Discover the emotional component in the learning of new languages

Table of Contents

At Languages Carlos V and Learning Foreign Languages Online we know the importance of the push you need to start learning. In this article we explain what factors play a role in the different types of intelligence, emotions and creativity. In this joint initiative we want to bring you, as a language learner, closer to the learning process.

The emotional component in foreign language learning

Throughout the process of teaching foreign languages in many countries, memoristic study has been favored, favoring the acquisition of knowledge through a process where the management of emotions and and creativity were relegated to the background. It was also believed that the single evaluation process and was the most important thing, the student was a passive entity and his participation in the class was little or null because the center of the whole process was the teacher.

Hoy en día, diferentes estudios demuestran que el componente emocional juega un papel muy importante en el aprendizaje. La motivación hacia la asignatura e incluso la conexión entre
profesor y alumno son esenciales. Se hace necesario comprender que los estudiantes pueden aprender de diferentes formas y que tienen incluso diferentes tipos de inteligencia y por tanto
deben emplearse un abanico de herramientas dentro del aula para hacer más efectivo el aprendizaje. Esta teoría ha tenido durante los últimos años mayor difusión y una mayor acogida también entre los profesores.

Distintas teorías apoyan las anteriores afirmaciones, por ejemplo, la teoría de las inteligencias múltiples, que fue propuesta por el psicólogo estadounidense Howard Gardner como
contrapeso al paradigma de una inteligencia única. El teórico propuso que la vida humana requiere del desarrollo de varios tipos de inteligencia, él y sus colaboradores advirtieron que la inteligencia no es un factor decisivo para conocer la inteligencia de una persona. Un buen ejemplo de esta idea se refiere a personas que, a pesar de obtener buenas calificaciones
académicas, presentan problemas importantes para relacionarse con otras personas o para manejar su vida social.

The theory of multiple intelligences gives us lights to carry out different activities focused on the type of intelligence that each student has.

Gardner states that there are 8 types of intelligence

  • Logical-mathematical intelligence: high capacity for calculation and abstraction.
  • Verbal linguistic intelligence: People with this type of intelligence have a special ability for reading, speaking, writing and active listening.
  • Spatial intelligence: They can perceive in great detail visual aspects, create mental images or paint and draw.
  • Musical intelligence: present in people who compose or make music.
  • Kinesthetic-bodily intelligence: those who have it more developed have great balance, flexibility, hand-eye coordination and speed.
  • Intrapersonal intelligence: defined as the set of skills that enables us to form an image of ourselves adjusted to reality and to recognize and manage our emotional world.
  • Inteligencia interpersonal: Las personas con alta inteligencia interpersonal tienen facilidad para entender los sentimientos e intenciones de los demás, incluso aunque
    no lo muestren abiertamente. Eso les permite ayudar a los demás.
  • Naturalistic intelligence: those people able to see the relationships between species and groups of objects and individuals, although they also recognize the differences or similarities between them.

 

De acuerdo a esto las clases pueden estar enfocadas en la creación y uso de materiales dirigidos a cada grupo específico de estudiantes a fin de mantenerlos motivados y activos, este
es uno de los aspectos a tener en cuenta, sin embargo, otro ejemplo relacionado con la importancia de las emociones y su correcto manejo dentro del aula es la teoría de la inteligencia emocional expuesta por Daniel Goleman en el año 1997 que afirma que la inteligencia emocional es la capacidad de reconocer las emociones – tanto propias como ajenas – y de gestionar nuestra respuesta ante ellas. Se puede definir como el conjunto de habilidades que permiten una mayor adaptabilidad de la persona ante los cambios. En este sentido, es importante mencionar que la gestión de las emociones en el aula es muy  importante, un ejemplo de ello, es el manejo de aspectos negativos que como la frustración o la desmotivación pueden generar barreras difíciles de derribar en el aprendizaje.

Accordingly, classes can be focused on the creation and use of materials aimed at each specific group of students in order to keep them motivated and active, this is one of the aspects to take into account, however, another example related to the importance of emotions and its proper management in the classroom is the theory of emotional intelligence put forward by Daniel Goleman in 1997 which states that emotional intelligence is the ability to recognize emotions - both our own and others - and to manage our response to them. It can be defined as the set of skills that allow a greater adaptability of the person to changes. In this sense, it is important to mention that the management of emotions in the classroom is very important, an example of this is the management of negative aspects such as frustration or demotivation that can generate barriers difficult to break down in learning.

It is essential to achieve balance among students in the classroom. and By achieving a positive, healthy and affectionate climate and , better results will be obtained because the student will respond better both to the stimuli presented in class and to the challenge of learning something new and their brain activity will increase.

There is very solid research on the study of foreign languages. The American theorist Stephen Krashen developed a theory known as the Affective Filter in 1983. This theory insists that the learner will learn more effectively if he or she does not feel tension or anxiety during the learning process.

THREE EMOTIONS THAT MAKE A DIFFERENCE

It is interesting to explore the field of psychology and emotions to understand how they influence learning. The emotions most linked to the process of knowledge acquisition are: happiness, fear, sadness and love.

La felicidad es una de las emociones más poderosas pues ayuda a reprimir sentimientos negativos. La felicidad genera motivación y un sentimiento de logro. Un estudiante feliz está
más receptivo y abierto a la adquisición de conocimientos. Este sentimiento está directamente vinculado al logro de objetivos.

El miedo por su parte, genera ansiedad y esta a su vez hace que se produzcan bloqueos en la capacidad de reacción y las respuestas. En el caso del aprendizaje genera lo que conocemos
popularmente como” quedarse en blanco” bien cuando existen dinámicas en clase de expresión oral o audiciones. Lo cual hace que tanto el componente lingüístico como el comunicativo no se desarrollen.

Sadness makes there is no energy, in this sense the student will be numb and his brain less and less active. In states of sadness it is impossible to think and paying attention by focusing on a task may seem like an impossible task. In this case, activities should be done to increase the energy level and to make the students "active".

Finalmente, el amor contribuye a generar un clima agradable, seguro, comprensivo y tierno. Es en este punto donde la relación entre los estudiantes y el profesor juega un papel fundamental
pues el estudiante reaccionará más positivamente a los diferentes retos y solicitudes que se le planteen en clase y se involucrará más fácilmente en las actividades. En este punto también cabe rescatar que la correcta gestión de estas emociones es benéfica para el profesor pues el compromiso, motivación e incluso la energía en cada una de las actividades se incrementarán en la medida en que haya un ambiente agradable en clase donde se promuevan las emociones positivas en lugar de las negativas.

CONCLUSION

Encouraging interactions and positive emotions in the classroom will not only favor a pleasant climate, but also the elimination of negative feelings, the activation of the brain and predisposition to learn. The proximity always favors that there is more willingness to negotiation, active listening, communication and to verbal production. Therefore, it is important to keep in mind that a good student cannot be measured exclusively by the results of a memorized exam, or by a class with repetitive activities where the student does not show interest, since many factors influence him, such as his type of intelligence, his motivation and even the burdens he brings from home or external situations that compromise his motivation to learn. In any type of learning, whether face-to-face or online, it will be important to generate enough resources to facilitate a variety of experiences for the student.

 

Ángela Enríquez, Spanish teacher at Escuela de Idiomas Carlos V - Centro Acreditado por el Instituto Cervantes